407 Er zijn grenzen

   Een echte Dublinees is flegmatiek vertelt Flann O’Brien. Maar: tot op zekere hoogte. Alles kan hij hebben, elke vijandigheid, zolang het maar gemotiveerd is.

Bel bij hem aan, schop hem in zijn maag als hij opendoet. Dat doet hem allemaal niks. Maar de hemel sta je bij als je bij het weglopen het hek met een klap achter je dichtslaat. I wouldn’t mind oney he nearly destroyed me gate going out.

   Aan die uitspraak herken je the Dublin man onmiddellijk, I wouldn’t mind only. Dat hij mijn keuken in brand stak, mijn vrouw met een bijl vermoordde, de zolder aan stukken sloeg zodat het plafond naar beneden kwam dat mijn zoontje doodde – akkoord, het blijft een beste kerel, mijn beste vriend kun je wel zeggen, al heeft hij soms aanvallen van temperament, ja, hij is wat opvliegend, het zij hem vergeven – maar dat hij bij het weggaan de melkflessen bij de deur stukschopte...
   ‘Er zijn grenzen,’ vulde ik automatisch aan toen ik dat las. Want dat krijg je te horen op hoge poten als de verontwaardiging tot kookpunt is gestegen.
   En toen schreef zich deze kinderdichterlijke evocatie van the Dublin man vrijwel vanzelf.

Je mag me slaan, je mag me schoppen,
Mag me vervloeken, mag me foppen,
Je mag me overrijden met een trekker,
Prop m’n neus maar vol met wekker,
Blijf maar keihard op de deuren beuken,
Modderlaars maar door de keuken,
Breek gerust m’n laatste botje,
Maar dat je daarbij ook nog eens een potje
Zit te jengelen en drenzen...
         Er zijn grenzen!

Blijf maar roepen, blijf maar gillen,
Kiep op m’n kop een emmer schillen,
Gooi het hele theeservies aan stukken,
Ga van de muur de prenten rukken,
Keil honderd stenen door de ruiten,
Schreeuw maar, dat m’n oren tuiten,
Ik vind alles goed, meneertje,
Maar dat je ook nog eens een keertje
Pindakaas smeert op je flenzen...
         Er zijn grenzen!
_____

   Flann O’Brien (Myles na Gopaleen), The Dublin Man, in The Hair of the Dogma, Paladin Books, 1989, p. 14-19. Een doorlopend bijgewerkt register op alle VandaagsVertaalProblemen staat in blog 345, hier.

Reacties

met onder meer de afgelopen tijd

160 Vintage Vondel

425 Poëzie voor poëziemijders

427 De kalief zonder hoofd als gedicht

428 Rijmlozigheid

426 De kalief zonder hoofd

430 Denken denken

429 Rekenen met/zonder rijm

431 Slaapkindjesslaap

432 Klopt ook niet? Meer vragen bij de lectuur van Alice in Wonderland.

424 Zwaluwen