97 Oorwurmen uitdrijven: De kriebels

Stuart Staples & Lhasa de Sela, That Leaving Feeling (2006)

– Hoe vaak krijg ik de kriebels
De onrust in mijn lijf
Ik trek het nu niet langer – denk niet
Dat ik hier langer blijf
Het verleden is zo looiig
Dat schud ik niet zomaar af
En de toekomst uitgestippeld
Voert me rechtstreeks naar m’n graf

– Is dat je hart dat spreekt
Of is het je kennelijke staat
Want wie je dierbaar zijn
Veranderen als je ze verlaat

– Maar de touwen die trekken
Daaronder ga ik gebukt
En als ik nu niet ga klimmen
Ben ik bang dat het me nooit meer lukt

– Iedereen krijgt ooit de kriebels
Droomt wel eens van een nieuw begin
Ga een koffertje pakken
Met de resten van ons hart erin
Al die zorgen en ellende
Die gooien we zo overboord
Koop een kop koffie en een krantje
En wuif ze uit aan onze poort

– Ik heb te lang lopen dolen
Hinkel al te lang rond
En alles wat me neerhaalt
Trekt me dichter naar de grond

– Ga dan maar afscheid nemen
En vergeet ook ‘sorry’ niet
Maar kijk nog één keer in de spiegel
En huiver bij wat je ziet
Al die zorgen en ellende
Je gooit ze zo overboord
Vind een nieuwe dag van morgen
Waar gisteren je niet langer stoort
Neem afscheid van je kinderen
Krijg van je hond een laatste lik
Hang je sleutels aan de spijker
Met je allerdroefste blik

– Misschien beter morgen, vandaag komt er regen aan
Dan maak ik alles eerst in orde
Zodat niets me nog in de weg kan staan
Er ligt nog heel wat werk te wachten
Het winterhout moet nog versjouwd
Dan maak ik alles eerst in orde
Zodat niets me dan nog verder tegenhoudt

_____
   Verwijzingen. De oorwurm in de banier is van Léon Jammes, op Biorama Eucaryotes, Documents naturalistes à usage pédagogique, hier.

Reacties

met onder meer de afgelopen tijd

160 Vintage Vondel

373 Nacht, trottoir – als a-tal

372 Nacht, straat, straatlantaarn, apotheek

374 Nacht, trottoir – als sonnet

371 Pak aan, nageslacht! — Interview met Anatoli Mariëngof

376 Delina Delaney, hoofdstuk II

370 Koning Bub

369 Dierenmoeder houdt van dierenkind

375 Nacht, trottoir – als Herman Gorter

345 Register & Inhoud VandaagsVertaalProbleem (cumulatief)