157 Intermezzo

(Dan komt Monsieur De Pruquet binnen, een salonprestidigitateur van de oude stempel, filosoof-goochelaar-waarzegger met een bolderwagen vol accessoires, type Oliveira de Figuiera uit De sigaren van de Farao blz.13 en 14).

M. DE PRUQUET (kijkt door zijn lorgnet om zich heen)

Ben ik hier aan het juist adres
Voor mijn unieke levensles
      en de toekomst accuraat voorspeld?
Ik voorzie ieders levenslot:
Iedereen eindigt even rot
      als teleurgesteld pantoffelheld.

(wijzend) En jij-hij, en jij-hij
Het ergste is nog niet geweest
      En jij-hij, en jij-hij
En daarom, jongelieden, feest

De een sterft wel eens voor zijn tijd
De ander lijdt een eeuwigheid
      Wie heeft hier geluk en wie heeft pech?
Ik zie in mijn kristallen bol
Het glas half leeg en hallef vol
      Oovrigens, een glaasje is nooit weg

(wijzend) En jij-hij, en jij-hij
Het ergste is nog niet geweest
      En jij-hij, en jij-hij
En daarom, jongelieden, feest...

_____
   Verwijzingen. In Tsjaikovski’s opera Jevgeni Onegin, in de Glyndebourne-enscenering uit 1994, hier op 1 uur 25 minuten en 55 seconden. Zie ook de lector van de lezing ‘Is er leven op Mars’ in de film Carnavalsnacht, hier vanaf 47 minuut 16, als hij al helemaal klaar- en gaargestoomd is...

Reacties

met onder meer de afgelopen tijd

160 Vintage Vondel

367 Delina Delaney, hoofdstuk I

365 Er liep een man op straat

366 Hoe schrijf je geen gedicht

364 Wereldkampioen alles

363 De wezel en de ezel

361 Harry Mulisch als vertaler

370 Koning Bub

369 Dierenmoeder houdt van dierenkind

368 De kikker